Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tre från vår institutionen får VR-bidrag inom Medicin och hälsa

Nyhet: 2019-10-25

Nu har Vetenskapsrådet offentliggjorde sina beslut om vilka ansökningar som beviljats bidrag inom Medicin och hälsa 2019. Tre forskare vid vår institution får totalt 18,6 miljoner kronor för att forska kring bland annat svår syrebrist hos för tidigt födda, genetik och graviditetslängd, samt cellterapi mot melanom

Vetenskapsrådet beviljade totalt nästan 1,1 miljarder kronor för åren 2019–2024 och det var många från Sahlgrenska akademin med på den långa listan*.

Den som beviljats mest projektpengar vid vår institution är Bo Jacobsson, professor i obstetrik och gynekologi. Han får hela 9 miljoner kronor (1, 8 miljoner x 5 år) och titeln på hans projekt är ”Genetiska analyser för att bättre förstå graviditetslängd och förtidsbörd”, en fortsättning på hans tidigare studier inom samma fält.

– Den viktigaste orsaken till att barn är sjuka och dör i världen i dag är att de föds för tidigt. Vi ligger nu i startgroparna för att göra större och bättre studier för att hitta ytterligare gener som är kopplade till förtidsbörd, det största perinatalmedicinska problemet, och graviditetslängd, säger Bo jacobsson.

Av den tidigare studien framgick att det finns fyra gener, hos mamman, med tydlig koppling till graviditetslängd och att tre av dessa kan ha inflytande på sannolikheten för förtidsbörd, alltså förlossning före 37 fullgångna veckor.

- Genom att hitta fler gener så hoppas vi att vi kan komma närmre lösningar som kan användas kliniskt, till exempel för att bättre kunna förutsäga om barnet kommer att födas förtidigt. Men framför allt att bättre förstå mekanismer bakom hur och när förlossningen startar. Om man förstår det kan vi utveckla behandlingar som syftar till att förebygga förtidsbörd å ena sidan, men också starta förlossningen när så behövs av medicinska skäl å den andra. Bidraget ger nu en trygghet när vi drar igång nästa steg i vårt forskningsprojekt, trygghet att anställa ytterligare forskare, säger Bo Jacobsson.
I tidigare artikel i Akademiliv kan du läsa om hans första studier inom ämnet.

Även svår syrebrist hos förtidigt födda barn och cellterapi mot melanom får anslag
Ytterligare två forskare från vår institution får projektbidrag, det är Henrik Hagberg, professor i obstetrik, som får bidrag för sitt projekt ”Perinatala hjärnskador”. I den populärvetenskapliga beskrivningen av projektet skriver han att man genom ökad kunskap om de patofysiologiska mekanismerna i hjärnan vid syrebrist och prematuritet, hoppas kunna skapa förutsättningar för effektivare hjärnskyddande strategier i framtiden.

- Bidraget betyder mycket eftersom det innebär att vi kan fortsätta våra studier om hjärnskademekanismer hos nyfödda som drabbas av syrebrist. Vi kommer arbeta vidare för att kliniskt implementera magnesiumsulfat som neuroprofylax mot hjärnskada hos förtidigt födda barn i Sverige. Vi kommer också att kunna utföra ytterligare experimentella studier för att möjliggöra kliniska studier där så kallade GLP-1R agonister prövas som neuroprotektiv behandling till nyfödda med svår syrebrist, säger Henrik Hagberg.

Och även Jonas Nilsson, professor i experimentell cancerkirurgi, får bidrag för ”Translationell och klinisk cancerforskning för att finna nya behandlingar av patienter med spridd hud- eller ögonmelanom”.

- Vi får nu ett stöd för att utföra translationella studier i samband med två kliniska prövningar på Sahlgrenska samt för att utveckla cellterapi mot melanom. Stödet innebär att vi kan göra kostsamma analyser samt inhandla produkter som tillverkas på ett sätt som gör att de kan användas vid tillverkningen av CAR-T-celler* för kliniska prövningar, säger Jonas Nilsson. Hans grupp arbetar med att förändra immuncellerna utanför patientens kropp för att sedan kunna återföra de förbättrade immuncellerna (så kallade CAR-T-celler) i stora antal. Läs mer om hans forskning här.

Både Henrik Hagberg och Jonas Nilsson får 4,5 miljoner vardera fördelat på fyra år.

Helt i linje med vad vi ska identifiera och prioritera
- Årets anslag visar att vår forskning med klinisk anknytning är väldigt stark. Bo, Henrik och Jonas leder några av de grupper vid vår institution som sedan lång tid tillbaka har anslag för sin forskning och jag är glad att Vetenskapsrådet visar att de är värda att satsa på genom stora mångåriga anslag. Det är helt i linje med att vi ska identifiera och prioritera viktiga forskningsprojekt vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och Sahlgrenska akademin, säger Peter Naredi, prefekt vid institutionen för kliniska vetenskaper.

*Läs mer om hur hela denna VR-omgång utföll i nyhetsartikeln Nästan 120 miljoner från Vetenskapsrådet inom medicin och hälsa , här på vår webb